WithSecure™ tekee taistelun kyberrikollisuutta vastaan näkyväksi taiteen avulla

Lehdistötiedote | 19.6.2024

MUMA_PR_HERO2-dark

Uuden Museum of Malware Artin ensimmäinen teos Threatscape on esitelty. Kuka tahansa voi osallistua ILOVEYOU-virusveistoksen luomiseen lahjoittamalla vanhoja tietokonehiiriä.

Helsinki – 19.6.2024: WithSecure™ (entinen F-Secure yritystietoturva) muuttaa kyberturvallisuuden abstraktin maailman ymmärrettäväksi ja mukaansatempaavaksi kokemukseksi avaamalla Museum of Malware Artin. Ainutlaatuisen hankkeen tavoite on kuroa umpeen monimutkaisten teknisten aiheiden ja suuren yleisön välistä kuilua kiehtovien ja opettavaisten taideinstallaatioiden avulla. Museo avataan marraskuussa 2024 WithSecuren uudessa pääkonttorissa Helsingin Wood Cityssä.

Kyberturvallisuudesta konkreettista

Kyberturvallisuus tuntuu usein abstraktilta ja etäiseltä arjesta. WithSecuren Museum of Malware Art pyrkii muuttamaan tämän esittelemällä taideteoksia, jotka ovat saaneet inspiraationsa todellisista kyberuhista, ja muuttamalla tekniset aiheet ajatuksia herättäviksi näyttelyiksi. Alan veteraanin ja WithSecuren tutkimusjohtajan Mikko Hyppösen yhdessä kyberturvallisuustutkijoiden, uhkatiedusteluasiantuntijoiden ja luovan alan ammattilaisten kanssa kuratoima museo esittelee merkittäviä haittaohjelmia, jotka on muutettu taiteeksi.

”Tavoitteenamme on poistaa salaperäisyyden verhoa kyberasioiden ympäriltä ja tehdä aihe samaistuttavaksi kaikille", Mikko Hyppönen sanoo. "Uskon, että kyberturvallisuuden tekeminen näkyväksi omalta osaltaan innostaa toimimaan kyberrikollisuuden torjumiseksi."

Esittelyssä ensimmäinen teos: Threatscape

Museon ensimmäinen installaatio Threatscape on interaktiivinen teos, joka perustuu WithSecure Intelligencen todellisiin uhkatietoihin. Edistynyttä tekoälyteknologiaa hyödyntävän Threatscapen avulla vierailijat voivat osallistua kyberuhkien visuaalisiin esityksiin, tarttua haittaohjelmiin ja saada käsityksen näiden uhkien toiminnasta.

"Threatscape ei ole vain taideinstallaatio – se on koulutustyökalu", selittää Tim West, Director, Threat Intelligence and Outreach, WithSecure. "Olemme yhdistäneet huipputeknologian luovaan suunnitteluun ja luoneet mukaansatempaavan kokemuksen, joka kouluttaa ja inspiroi."

Threatscape esiteltiin WithSecuren vuotuisessa SPHERE-tapahtumassa toukokuussa 2024.

Kutsu osallistumaan: ILOVEYOU-virusveistos

WithSecure kutsuu yleisön osallistumaan yhteen museon näkyvimmistä teoksista: veistokseen, joka on tehty tietokonehiiristä. Teos kunnioittaa pahamaineista ILOVEYOU-virusta, joka aiheutti tuhoa toukokuussa 2000. Lahjoittamalla vanhoja tietokonehiiriä yksityishenkilöt voivat osallistua vaikuttavaan teokseen, joka kertoo tarinan yhdestä historian pahamaineisimmista kyberuhista. Veistoksen tarkoituksena on korostaa haittaohjelmien inhimillistä elementtiä ja psykologisia vaikutuksia.

Kansainvälisten taiteilijoiden teoksia

WithSecure on yhteistyössä luovan toimiston United Imaginationsin kanssa valinnut useita kansainvälisiä taiteilijoita luomaan ja rakentamaan Museum of Malware Artin ensimmäiset teokset. Museo avaa ovensa WithSecuren uudessa pääkonttorissa Helsingin Wood Cityssä marraskuussa 2024. Se toteuttaa merkittävän askeleen WithSecuren missiota tehdä kyberturvallisuudesta kiinnostavaa ja tuoda se kaikkien ulottuville.

Lisätietoja ILOVEYOU-teokseen osallistumisesta ja Museum of Malware Artista on osoitteessa: https://www.withsecure.com/en/experiences/museum-of-malware-art

WithSecure™, aiemmin F-Secure yritystietoturva, on eurooppalainen luotettava kyberturvallisuuskumppani. Keskisuuret yritykset ja IT-palveluntarjoajat maailmanlaajuisesti luottavat meihin tuloksellisen kyberturvallisuuden ratkaisuissa. Eurooppalaisen tietosuojakäytännön mukaisesti WithSecure asettaa yksityisyyden, tietosuvereniteetin ja säädöstenmukaisuuden etusijalle.

Yli 35 vuoden kokemuksella WithSecure™ on suunnitellut tuotevalikoimansa tukemaan proaktiivista tietoturvaa. Yhteistyöhön ja liiketoiminnan kasvuun sitoutuneena WithSecure™ tarjoaa kumppaneilleen joustavia kaupallisia malleja, jotka varmistavat molemminpuolisen menestyksen dynaamisessa tietoturvan maailmassa.

WithSecuren™ valikoiman keskeisenä osana on Elements Cloud, joka saumattomasti integroi tekoälyä hyödyntävät teknologiat, inhimillisen asiantuntemuksen ja co-security-palvelut. Lisäksi se antaa keskikokoisille yritysasiakkaille modulaariset kyvykkyydet, jotka kattavat päätelaitteiden ja pilven suojauksen, tietoturvauhkien havaitsemisen ja reagoinnin sekä altistumisen hallinnan.

WithSecure™ on perustettu vuonna 1988 ja listattu NASDAQ OMX Helsingin pörssissä.